Bilen

En Renault Clio Cup-bil är byggd enligt Renault Sports och andra entypsklassers filosofi om så mycket standarddelar som möjligt från tillverkarens hylla. Det handlar om ekonomi och kontroll av kostnader.  En Cup-bil byggs från ett standardchassi av Renault Sport i Alpine-fabriken i kuststaden Dieppe i nordvästra Frankrike. I den bemärkelsen är det en tävlingsbil byggd helt från grunden. Motor, turbo och motorstyrning är alla plomberade och hjulupphängningen får heller inte bearbetas.

Motor: 1,6 liter R4 med turbo, 16 ventiler
Effekt: 220 hk vid 6 000 r/min, 270 Nm mellan 2500-5500 r/min
Växellåda: SADEV 6-växlad sekventiell med rattpaddlar
Bromsar: PFC 330 mm och Brembo 4-kolvsok fram, PFC 260 mm bak
Däckfabrikat: Dunlop
Vikt: 1080 kg

En spännande kuriosa är att de ansvariga på Sport har kontaktat Peter Larsson för en konsultativ teknisk utvecklingsroll för handikappanpassade reglage i Clio-bilarna. Watch this space, som det heter.

Renault har som varumärke i alla år varit involverat i motorsport med mer eller mindre avancerade entypsserier, alla med en internationell karriärsstege; och 2016 tar de dessutom steget tillbaka som fullfjädrat fabriksteam i Formel 1.

2015-03-20 12.55.07